X
تبلیغات
باشگاه خبرنگاران جوان

خانه | پست الکترونیک | آرشیو

باشگاه خبرنگاران جوان

معرفی تمام عاشقان توشات ، شیتیل و برنامه های پیچ


آرش زواره ای گزارشگر یا دلال فوتبال !

آرش زواره ای با برقراری دوستی با محسن وحدانی توانست با نفوذ در باشگاه خبرنگاران در نقش یک گزارشگر ورزشی به کار دلالی فوتبال بپردازد .

وی تنها خبرنگاری بود که هیچ علاقه ای به برنامه های پیچ نداشت چراکه با هر برگه آفیش توانسته بود به راحتی با یک دوربین صداو سیما در کنار مدیران باشگاه های بزرگ به کار دلالی بپردازد .

در حالی برنامه پر بیننده نود در صدد مبارزه با دلالی در فوتبال است که آرش زواره ای چندین بار گزارشهایی را در قالب باشگاه خبرنگاران به عادل فردوسی پور تحویل داده بود.

عکس فوق  گزارش آرش زواره ای در منزل افشین قطبی است که با یک دوربین هندی کم  و در نیمه های شب گرفته شده است .

این گزارش در برنامه نود پخش شد و عادل فردوسی پور نیز در برنامه اش از زواره ای تشکر و قدردانی کرد .

به نظر شما کدامیک از گزارشگران واقعی صدا و سیما میتوانند اینچنین قبل از خداحافظی افشین قطبی در زمان مدیرعاملی مصطفوی به تهیه گزارش بپردازند .

آرش زواره ای با در خواست رییس باشگاه ممنوع الکار شد و چندی بعد نیز از طرف فدراسیون فوتبال در زمینه دلالی ممنوع الفعالیت شد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در پنجشنبه 22 دی1390 ساعت 14:21 توسط عشق توشات |

مجید قاضی پور همه کاره در خبر

مجید قاضی پور متولد ۱۹ مهر ۱۳۵۱ در محله وحیدیه تهران است . وی در زمینه های خبرنگاری، تصویربرداری و عکاسی در ایسنا ،واحد مرکزی خبر ، شبکه خبر ، شبکه تهران و چند سالی هم در باشگاه خبرنگاران فعالیت کرده  و اکنون درگیر فعالیت در خبرگزاری خبرنگاران آزاد ایرانه که به نام ریفنا مشهور است .

قاضی پور عکاس



+ نوشته شده در چهارشنبه 21 دی1390 ساعت 14:49 توسط عشق توشات |

اسماعیل داودی خبرنگار ایرنا

اسماعیل داودی کار خبری خودش رو از بخش فرهنگی و هنری خبرگزاری فارس استان اصفهان کار کرد، برای ادامه تحصیل به تهران آمد و شش ماه بعد از آغاز دوره کارشناسی ارشد، خبرنگار سرویس سیاسی باشگاه خبرنگاران شد. یک سال بعد در سرویس اقتصادی ایرنا به حوزه کشاورزی رفت و اکنون خبرنگار حوزه نفت است که این مسئله تجربه ای جدید در دنیای روزنامه نگاری وی می باشد.

همچنین اسماعیل در نخستين جشنواره منابع طبيعي و رسانه ها که با شعار توسعه فرهنگ منابع طبيعي در گرو مشاركت و همكاري رسانه ها ، اسفند ۸۹  برگزار شد. به عنوان خبرنگار برتر در دو حوزه گزارش و تيتر  تنديس جشنواره و لوح افتخار را دريافت كرد .



+ نوشته شده در سه شنبه 20 دی1390 ساعت 16:0 توسط عشق توشات |

لطفا کمک کنید !!!

سلام عاشقان توشات و برنامه های پیچ !!!

 اگه از دوستان قدیم  خبر دارید کمک کنید پیداشون کنیم .

بسیار متشکرم.



+ نوشته شده در سه شنبه 20 دی1390 ساعت 15:27 توسط عشق توشات |

کیایی نبین چه ریزه !

کیایی شبکه جام جم

قاسم کیایی کوتاه قامت  سالها در سرویس سیاسی باشگاه فعالیت میکرد  و  پس از خداحافظی مهدی کیایی از مدیریت اخبار باشگاه او هم کم کم نغمه جدایی سرداد با تلاش بسیار بالاخره توانست عازم خبر جام جم بشه! 

 تمام کسانیکه فکر میکنند قد و قامت بلند به گزارشگری ربط داره میتونند گزارشهای قاسم رو از شبکه جام جم تماشا کنند .

بنده خدا تا زمانیکه تو باشگاه بود فقط پوست و استخون  دیده میشد اما از وقتی که از باشگاه رفته ماشالا به زنیم به تخته حسابی رو اومده و الان فکر میکنم پروتز تو صورتش کار گذاشته و داره خودش رو واسه اوزان سنگین وزن آماده میکنه !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 



+ نوشته شده در سه شنبه 20 دی1390 ساعت 15:16 توسط عشق توشات |

خانم مائده شیرپور خبرگزاری ایمنا

خانم شیرپور فعالیت خودش رو از سرویس ورزشی و رشته بسکتبال شروع کرد و توانایی های خودش رو با توجه به علاقه شدیدش به این رشته خیلی خوب نشون داد ولی طبق معمول وقتی دید شرایط پیشرفت مهیا نیست به سراغ کانون باشگاه رفت .

وی  شرایط مالی باشگاه را مساعد ندونست و کار در روزنامه های ورزشی گل و تازه تاسیس حسبان رو پی گرفت .

خانم شیرپور با سایت های خبری شیرزنان و اوج نیوز همکاری میکنه و عمده فعالیت خودش رو در خبرگزاری ایمنا و روزنامه حمایت ، همشهری و نسیم نیوز  انجام میده .

نامبرده همچنین عضو هیات موسس انجمن فوتبال ایران است .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در یکشنبه 18 دی1390 ساعت 17:31 توسط عشق توشات |

همه برای امین صانعی دعا می کنیم

امین صانعی خبرنگار ورزشی سابق باشگاه خبرنگاران که مدتها  رقابت ورزشکاران  را پوشش خبری می داد چند وقتی است که برای کسب سلامتی خود با بیماری و شیمی درمانی به رقابت می پردازد و دعای شما عزیزان بهترین تشویق وی در میدان کسب سلامتی است .

امین سالها در سرویس ورزشی باشگاه با بی مهری دبیران ورزشی در حوزه های نه چندان مهم خبری فعالیت می کرد و پس از تحمل نامهربانی های بسیار عازم بخش رادیوی باشگاه شد .

وی پیشرفت خود را در این حرفه با جدایی از باشگاه بدست آورد و فعالیت در خبرگزاری ایرنا و قبول تصدی روابط عمومی فدراسیون اسکیت و  هیئت فوتبال تهران از جمله سوابق حرفه ای وی بشمار میرود.

((آنچه سرنوشت ما را تعیین میکند شرایط زندگی نیست بلکه تصمیم های ماست.
هیچ گاه كسی را نیازار چرا كه با این عمل خود به دیگران اجازه خواهی داد تا تو را بیازارند .))

این شعار زندگی امین صانعی در پروفایل شخصی وبلاگش است . برای تو همه مادعا میکینم


ادامه مطلب
+ نوشته شده در یکشنبه 18 دی1390 ساعت 10:24 توسط عشق توشات |

گوینده و نحوه ارتباط با همکاران در اجرای خبر

   کلام هنرمندان همان اجزاي کلام عادي است و بيشتر همان کلماتي است که در کوچه و بازار مي شنويم ولي ترکيب آنها وقتي که از دستان هنرمندان مي­تراود به گونه­اي است که تاثيري فوق­العاده بر مخاطب به جاي مي­نهد.

- انعطاف داشتن يا نداشتن مساله اين است !

صدايي که قابليت انعطاف بيشتري داشته باشد به نظر دلنشين­تر است.

حسين توصيفيان اولين گوينده خبر راديو :

   گوينده­ي خوب کسي است که به روي عبارات يک متن، آهنگ دلنشين مي­گذارد. اين آهنگ صدا الحاق حس لازم به کلمه­اي است که از گوينده صادر مي­شود.

حس القاي يک خبر هشدار دهنده يک خبر علمي، فرهنگي، اعلام آمار و ارقام ضروري براي مردم، حادثه، خبر شاد و ... به مخاطب کار گوينده است که با توانايي هاي فيــزيکــي ويژه در اندام هاي گفتاري­اش و مهارت­هاي ديگر، مثل انعطاف صدا و اجرا، خوب شنيدن، خوب نوشتن و خوب خواندن امکان پذير خواهد شد.

 در واقع اين کلام گوينده است که ماموريت انتقال بار هيجان، آگاه نمودن، عاطفه و ... را به مخاطب به بهترين وجه بر عهده دارد.

·  صداي بد از گويندگي ات دور باد!

   صدا اولين و مهمترين گزينه براي يک گويندگي خوب است، شفافيت و پاکي صدا و حالت آن بسيار مهم است. ليکن پس از اين خصوصيت، گوينده خبر بايد از مهارت هاي ديگري مانند طرز بيان صحيح خبر يا ، يا حس خبري داشتن، مهارت هاي روابط عمومي، قدرت برقراري ارتباط مناسب با مخاطب، سبک خاص داشتن در گويندگي اش ، تلفظ درست و استاندارد لغات و کلمات آگاهي و اطلاعات  کافي در حوزه کاري (و حتي فراتر از آن )، شخصيت مناسب و قابل قبول، تحت نظم و قاعده صحيح قرار دادن نفس خود، جمله بندي، قدرت بداهه گويي، ايجاد هيجان، آشنايي با علائم قراردادي اتاق فرمان و ... برخوردار باشد.

· مصائب شيرين گوينده ها !

   گوينده موظف است براي احترام گذاشتن به فهم مخاطب، اشتباهش را در تلفظ کلمات و خبرها جبران کند و هميشه لازم نيست گوينده با واژه­هاي مثل « ببخشيد» اشتباهش را جبران کند بلکه گوينده تلوزيون در بسياري مواقع مي­تواند با مکث و لبخندي کوتاه و نيز با تغيير چهره به گونه­اي احساس ناراحتي و عذرخواهي­اش را به مخاطب بيــان کند، اين وضع مخاطب را آگاه مي­کند که گوينده به علت کمبود وقت براي عذرخواهي مستقيم از واژه ها استفاده نکرده است.

در برخي مواقع اشکالات فني و عيب دستگاه ها، گويندگان را در نحوه  اجراي خبر دچار سردرگمي و با مشکل روبرو مي­کند که تعامل گوينده با ديگر عوامل پيش از اجرا، هنگام اجرا و پس از اجرا در حل اين مشکل مي تواند کارساز باشد.

   همچنين حضور گوينده در تحريريه از ديگر عواملي است که در نحوه اجرا و موفقيت او تاثير بســزايي دارد وموجب افزايش اطلاعات گوينده مي­شود.

   در اينجا لازم است از اهميت نقش آموزش و تاثير آن در اجراي موفقيت آميز گويندگان نيز غافل نمانده و آن را جز جدايي ناپذير کار گويندگي بدانيم .

· و حسن ختام کلام آنکه ....

  اگر گوينده درباره خبري که مي­خواند اطلاعات و نيز در اجراي خبر، جسارت کافي داشته باشد؛ خبر پر محتوا، جذاب تر و با ضرباهنگ تندتر اجرا مي شود و براي مخاطب جالب تر خواهد بود چرا که با داشتن اطلاعات بالا گوينده مي­تواند سوالات مناسب و به موقع طرح کند و هدايت خبر و مصاحبه را در دست بگيرد و با اين کار خبرنگار را موظف کند کلي­گويي را کنار بگذارد و زواياي ديگر موضوع را بررسي کند و به پرسش هاي گوينده پاسخ دهد.

 



+ نوشته شده در شنبه 17 دی1390 ساعت 17:29 توسط عشق توشات |

کنداکتور در اخبار

 
کنداکتور نمای شماتیک و ویترین خبر است. وقتی سردبیر پشت میز خبر می نشیند ذهنش درگیر این سوال است که: "چه کنداکتوری برای پخش آماده کند؟"  کنداکتور نمای داستان بسته خبری ماست روی یک صفحه. یا نت نویسی برای نواختن یک موسیقی که ملودی آن بر اساس اخبار و گزارش ها و تصاویر تلویزیونی شکل می گیرد. هر شنونده ای از شنیدن یک داستان یا موسیقی با ریتم کند و ناموزون و یا حتی یکنواخت کسل می شود و هر کسی از شنیدن یک داستان خوب و سمفونی موزون و فاخر، خرسند و راضی.
 
اگر بتوانیم برای جدول پخش برنامه ها در خبر دیاگرام یا نموداری رسم کنیم، یک بخش خبری خوب بصورت خطی نبوده و مسیری سینوسی و با افت و خیز را سپری می کند. تحلیل محتوای اینجانب از بیش از صد بخش خبری در یک دوره یکساله، یک کنداکتور جذاب و مورد قبول را وابسته به سه عنصر می داند: "ساختار، محتوا و کارگردانی".


ادامه مطلب
+ نوشته شده در شنبه 17 دی1390 ساعت 17:19 توسط عشق توشات |

چگونه یک سخنرانی حرفه ای داشته باشیم ؟

تنها كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه اضطراب را به عنوان عكس‌العملي طبيعي باور كنيد و با آن كنار بياييد.
وقتي هنگام صحبت كردن در يك جمع اين احساس را در خود سركوب نكنيد ديگران نيز با اين احساس شما كنار مي‌آيند و هنگام بروز احتمالي استرس و يا اشتباهاتي در پي آن، شما را خواهند بخشيد.

در ضمن فراموش نكنيد كه شنوندگان توقع ندارند يك سخنراني بي‌عيب و نقص از شما ببينند و شما در مقام يك استاد سخنوري قرار نداريد، پس زياد به خودتان سخت نگيريد.

به اين فكركنيد با وجود اينكه ديگران از اضطراب شما آگاه هستند اما باز هم شاهد يك سخنراني عالي از شما خواهند بود و همين موضوع موجب كسب احترام بيشتري برايتان خواهد شد.

مي‌توانيد درباره استرس خود با آنها شوخي كنيد مثلا ‌بگوييد «فقط خدا مي‌داند من چگونه مي‌خواهم سخنراني كنم و خودش بايد به داد من برسد» و يا جملاتي از اين دست.

تعريف دوباره‌اي از شنوندگان خود داشته باشيد

تعريف دوباره از شنوندگان به اين معناست كه ديد خود را نسبت به آنها تغيير دهيد. به‌جاي اينكه آنها را استاداني ببينيد كه در حال ارزيابي و سنجش شما هستند، مي‌توانيد اينطور به خودتان بقبولانيد كه مخاطبان شما دانش‌آموزاني هستند كه منتظرند تا بعد از شما سخنان خود را ايراد كنند.

در اين صورت آنها هم به اندازه شما اضطراب دارند و شما را درك مي‌كنند و ديگر هيچ دليلي براي نگراني و دلشوره براي‌تان باقي نمي‌ماند يا اينطور تصور كنيد كه قرار است بعد از 10 سال دوستان قديمي خود را دوباره ببينيد، در اين صورت ايجاد ارتباط چشمي برايتان ساده‌تر مي‌شود و شنوندگان نيز از سخنان سرشار از صميميت شما لذت خواهند برد.

براي كاهش استرس خود اصلا‌ به روش‌هايي كه ناديده گرفتن شنوندگان را توصيه مي‌كند متوسل نشويد، تصور اينكه به جمعيت نگاه كنيد و با آنها صحبت كنيد ولي به خود تلقين نماييد كه هيچ كس در اطرافتان وجود ندارد كار بسيار سخت و تقريبا ‌غيرممكني است. پس بي‌خيال چنين روش‌هايي شويد.

از جلوه‌هاي بصري كمك بگيريد

حالتي را تصور كنيد كه سخنراني شما با اجراي زيبايي از برنامه پاورپوينت همراه باشد و توجه شنوندگان به نكاتي كه شما انتخاب كرده‌ايد جلب شود.

در اين صورت نصف زمان سخنراني حواس آنها به مشاهده و دقت در نكات و دنبال كردن اسلايدها معطوف خواهد شد و در همين حين شما در حالي‌كه كسي نگاهتان نمي‌كند مي‌توانيد به راحتي با حضار صحبت كنيد.

اگر هركدام از آنها به شما نگاه كردند سريعا نگاه خود را روي كسي متمركز كنيد كه به شما نگاه نمي‌كند و به اسلايدها دقت دارد زيرا هميشه صحبت كردن براي افرادي كه به ما نگاه نمي كنند راحت تر است و استرس كمتري ايجاد مي‌كند.

با قصد قبلي اشتباه كنيد

اين ترفند ديگري است كه به شما پيشنهاد مي‌كنيم آن را امتحان كنيد. هدف از به‌وجود آوردن اشتباهات از پيش تعيين شده جلب توجه بيشتر مخاطبان است.

اگر بتوانيد كاري كنيد تا جو صميمي‌تري را ايجاد شود و شما بهتر بتوانيد كنترل جمع را در دست بگيريد، نه تنها صحبت كردن برايتان آسان‌تر خواهد شد بلكه براي حضار نيز سخنراني خاطره‌انگيزتري بجاي مي‌ماند.

در هر لحظه فقط در حين صحبت كردن فقط به يك نفر توجه كنيد

يكي از وحشتناك‌ترين مسائلي كه هنگام صحبت كردن سخنران را اذيت مي‌كند، جمعيت و تعداد حضار و مخاطبان است .نگاه كردن به يك جمع گسترده كه همه در انتظار شنيدن سخنان شما سكوت كرده‌اند واقعا كار طاقت‌فرسايي است.

براي غلبه بر اين احساس بهترين كار اين است كه در هر لحظه فقط به يك نفر نگاه كنيد و آن را مخاطب قرار دهيد و تصور كنيد هيچ كس ديگري به شما توجه ندارد. اگركس ديگري از شما سئوالي داشت نگاه خود را به روي او معطوف كنيد و در ذهن خود اينطور تصور كنيد كه در يك كافي شاپ نشسته‌ايد و يك گپ دوستانه در جريان است.

تجربه جالب و مفرحي داشته باشيد

اين ترفند آخرين و مهم‌ترين ترفندي است كه براي شما بيان مي‌كنيم. با جمعيت شوخي كنيد. براي ارتقاي كيفيت سخنراني خود روش‌هاي جديدي را امتحان كنيد.

شايد چند شوخي به‌جا و سنگين و يا راه رفتن دور سالن هنگام سخنراني به‌جاي چسبيدن به صندلي ايده‌هايي باشند كه سخنان شما را جذاب‌تر كنند.

اين روش‌ها را امتحان كنيد و مطمئن باشيد كه پس از آن ديگر احساس بدي هنگام حضور در جلسه سخنراني نخواهيد داشت و ترس از سخن گفتن در جمع در درونتان كشته خواهد شد.



+ نوشته شده در شنبه 17 دی1390 ساعت 16:42 توسط عشق توشات |

معجون صدا صاف کن !!!

 هر وقت احساس کردید که نیاز به صاف کردن صدا دارید، کمی آب بخورید. همیشه یک شیشه آب با خود داشته باشید. ظرف سه هفته این عادت از سرتان می‌افتد.
مایعات گرم بنوشید. خوردن مایعات گرم در هنگام ترس ناگهانی به رفع خشکی دهان و گلو کمک می‌کند. اگر باید در برابر جمعی سخنرانی کنید معجون آب گرم و آب لیمو و عسل بخورید. این معجون پوششی مرطوب بر گلو می‌کشد وآن را نرم می‌کند.
هو ارا مرطوب کنید. در زمستان که هوای درون اتاق خشک است، از دستگاه مرطوب کنندهٔ هوا استفاده کنید تا غشاهای تحریک‌پذیر گلو را آرام کند.
گرفتاری گلو را قورت دهید. به‌جای این که صدایتان را صاف کنید، یک بلع محکم انجام دهید، انگار لقمهٔ برزگی در گلو دارید. این کار احساس وجود چیزی در گلو را از بین می‌برد.
آب‌نبات بخورید. مکیدن آن نبات باعث ترشح بیشتر بزاق گردیده و گلو را مرطوب می‌کند. اما قرص مکیدنی منتول‌دار نخورید، چون گلو را خشک‌تر می‌‌کند.
آرام بدمید. تارهای صوتی بسیار ظریف و آسیب‌پذیر هستند. اگر محکم سرفه کنید، آنها را می‌آزارید. از دمیدن شدید بپرهیزید و سعی کنید هرچه آرام‌تر هوا را از میان آنها عبور دهید.
بهترین راه برای پاک کردن گلو نفس کشیدن عمیق و بلع آن است. اگر باید صدایتان را صاف کنید، بدون هیچ صدائی این کار را انجام دهید. هرچه بیشتر گلو را راحت بگذارید، کمتر به آنها آسیب وارد می‌آید.
ترشح پشت‌بینی را درمان کنید. اگر نیاز به صاف کردن صدا ناشی از تجمع ترشحات پشت بینی است، درمان ناراحتی اصلی کافی خواهد بود.
برگشت اسید را کم کنید. اگر صاف کردن صدا بعد از خوردن غذا لازم می‌شود، ممکن است ناشی از برگشت اسید معده باشد. قرص یا شربت ضد اسید بخورید.

+ نوشته شده در شنبه 17 دی1390 ساعت 16:31 توسط عشق توشات |

مجریان و سخنوران حرفه ای چه نگویند؟

 
12 نکته در مورد : مجریان و سخنوران حرفه ای چه نگویند؟

1-  ازجملات منفی استفاده نکنید .

جملات را مثبت کنید. از به کار بردن کلمات و الفاظی مثل خون – مرگ – قتل – غارت – غم – اندوه که موج منفی ساطع می کند خود داری نمایید.

2-  از سخنان عوام پسندانه استفاده نکنید

در همایشهای علمی ،ادبی ،فرهنگی وهنری از بیان مسائل روزمره اقتصادی مثل قیمت گوشت ومرغ جدا بپرهیزید چون شما نه کارشناس مسائل اقتصادی هستید واین بیان،  برداشت های متفاوتی در تصور مخاطبان به وجود می آورد و وجه تشابهی با همایش ندارد.

3- صفت کلمات فارسی را به صورت مونث به کار نبرید.

درزبان فارسی مذکر ومونث نداریم واین مخصوص زبان های عربی، آلمانی، انگلیسی و....است .

ما درفارسی" مرحومه مغفوره" نداریم – "فقیده سعیده" نداریم – "وزارت عالیه" نداریم

– "بانوی مکرمه "اشتباه است .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در شنبه 17 دی1390 ساعت 11:30 توسط عشق توشات |

چند توصیه برای گویندگان و مجریان

گاهي گمان مي‌رود همين اندازه كه گوينده و مجري بتوانند مخاطب را تسخير كنند، كافي است كه بگوييم آنها ارتباط‌گران خوبي هستند. اشتباه اينجاست كه ارتباط، به درستي تعريف نمي‌شود. ارتباط رسانه‌اي مفهومي دو جانبه دارد كه با واسطه رسانه شكل مي‌گيرد. ارتباط، ابزار هموار كردن درك متقابل ميان گوينده و مردم است و اين مهم نيازمند ظريف‌ترين و  شفاف‌ترين شيوه‌هاي كلامي و غير كلامي است.

گوينده و مجري ناآشنا به جاذبه‌هاي كلامي و رفتارهاي غيركلامي در برقرار كردن ارتباط موثر و پايدار ناتوان خواهند بود. شايد بتوان گفت مفهوم ارتباط به معناي تسخير مخاطب علاقه‌مند، ايجاد رغبت در بيننده يا شنونده براي دنبال كردن برنامه و اثرگذاري بر نگرش و رفتار اوست.

براي دستيابي به اين مهارت‌ها لازم است با دانش ارتباطات آشنا شد،نظريه‌هاي ارتباطي را آموخت و مخاطب را به خوبي شناخت تا در حين ارتباط به درك و شعور او توهين نشود.

اگر مجري يا گوينده، علم ارتباطات را نشناسد بي‌شك در جلوي دوربين، فردي مزاحم خواهد بود! قدرت جذب سريع مخاطب و شاد نگه داشتن روحيه او در عين جدي بودن از يك مجري يا گوينده؛ ارتباط گر خوبي خواهد ساخت.

گوينده و مجري هوشمند مراقب است كه در تله لودگي رفتار و جلف بازي‌ها و مهمل‌گويي‌ها نيفتد و اعتماد مردم را به خود جلب كند و براي رسانه نيز اعتبار كسب نمايد كه اين خود راز موفقيت رسانه‌هاي معتبر جهان است. براي تقويت گفتار و تامين پشتوانه سخن، لازم است گوينده و مجري با برنامه‌ريزي منظم، ساعتي از شبانه روز را به مطالعه كاربردي اختصاص دهد و مطالب گزيده را ثبت نمايد تا مجبور به تقليد از ديگران نشود و سخن خويش را عاريتي نكند!

مطالعه به گوينده تسلط گفتار مي‌بخشد. گويندگاني كه متني را در پشت ميكروفن يا جلوي دوربين مي‌خوانند در همان لحظات اول اثبات مي‌كنند كه پشتوانه مطالعه كاربردي دارند يا خير؟

« غلط‌خواني، لرزش صدا، ترس از خواندن واژه‌هاي پيچيده و عبارت‌هاي نفيس، ناديده گرفتن كلمات اصلي و شتاب در اداي متن» ضعف گوينده را در محروم بودن از پشتوانه مطالعاتي لو مي‌دهد.

بر اثر مطالعه، مهارت مفهوم پردازي و نوگويي تقويت مي‌شود و دايره واژگان گوينده گسترش مي‌يابد؛ بايد دانست كه گوينده ثروتمند كسي است كه برخوردار از گنجينه واژگان باشد بنابراين اگر گفتار گوينده و مجري را سكوي اول يا اصل نخست تلقي كنيم، زماني كسي مي‌تواند به خود اجازه حرف زدن در راديو و تلويزيون را بدهد كه بخشي از متون گوناگون زبان فارسي را خوانده و مرارت مطالعه را بر خود هموار كرده باشد.

اصل ديگر يا اصل دوم در گويندگي و اجرا، مهارت برقراري ارتباط با مخاطب است؛ واقعا يك ارتباط گر خوب كيست؟ ارتباط چيست؟ ارتباط موثر چگونه ارتباطي است؟ چگونه به يك ارتباط پايدار با بيننده و شنونده برسيم؟ براي اين كه گوينده بر رفتار و نگرش مردم اثر بگذارد بايد از چه شيوه ارتباطي استفاده كند؟

براي دستيابي به قدرت گفتار بايد مطالعه كرد؛ منظور از مطالعه، مطالعه كاربردي است نه ذوقي و سليقه‌اي. مطالعه ذوقي روشي شخصي براي تامين ذوق و سليقه فردي است و افراد بسياري اينگونه مطالعه مي‌كنند اما جالب است بدانيد كه در گفتار، ارتباط روزانه يا سخنراني توانا نيستند! مطالعه كاربردي به سيري از مطالعات اطلاق مي‌شود كه براي بيان رسانه‌اي استفاده مي‌گردند. چنين مطالعاتي پشتوانه كلامي گوينده و مجري به حساب مي‌آيند و سكويي مطمئن براي پرش و ماندگاري در ذهن مخاطب هستند.

 



+ نوشته شده در شنبه 17 دی1390 ساعت 11:1 توسط عشق توشات |

خبرنگاري در راديو و تلويزيون

 

حرفه خبرنگاري راديو و تلويزيون به توانايي‌ها و مهارت‌هاي خاصي نياز دارد، از اين رو كسب اين مهارت‌ها و دست يافتن به فنون و شيوه‌هاي ارتباطي با تلاش فردي و استفاده مناسب از فرصت‌ها امكان‌پذير است و براي تربيت خبرنگار راديو و تلويزيون، گذراندن مراحلي ضروري است؛ آن هم در صورتي كه خبرنگار ويژگي‌‌هاي خبرنگاري را دارا باشد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در شنبه 17 دی1390 ساعت 10:52 توسط عشق توشات |

عوامل موثر در توليد صدا

عوامل موثر در توليد صدا

 در هنگام سخنراني، درس دادن و يا معرفي كردن خود، سه عامل موثر در توليد صدا وجود دارد كه نسبت به عوامل ديگر تاكيد بيشتري روي آنها داريم.
1-محيط
- مخاطبان چه مقدار از فضا را اشغال كرده اند.
- وضعيت سالن، كلاس درس و يا اتاق كارآموزي چگونه است؟
- چه تجهيزاتي وجود دارد؟
- مخاطبان در چه فاصله اي از جايگاه گوينده قرار گرفته اند؟
- مشخصات و ويژگي هاي صوتي اتاق چگونه است.

نكاتي درباره محيط
اگر در فضاي وسيعي مشغول سخنراني هستيد، سعي كنبد از ميكروفن استفاده كنيد. بايستيد، طوري كه همه شما را ببينند و صدايتان هم تاثيرگذار باشد.
از شنوندگان بخواهيد از رديف جلو شروع به نشستن كنند، طوري كه صندلي خالي وجود نداشته باشد (اين كار از ميزان سختي كارتان مي كاهد).
ويژگي هاي صوتي اتاق، به شكل، اندازه و جنس وسايلي كه اتاق را در برگرفته اند، بستگي دارد. اگر فضاي اتاق به گونه اي است كه صدايتان در آن انعكاس پيدا كرده و سپس كم مي شود، خودخوري نكنيد.
براي سهولت كار، اتاق را با سقف كوتاه انتخاب كنيد كه صدايتان را به خود جذب كند و سپس وسايل را به دقت بچيند.
بدن هاي شنوندگان هم مقداري از صدا را به خود مي گيرند.
كنترل راه هاي ورود و خروج هوا، چگونگي قرار گرفتن مخاطبان و روشن بودن اتاق از ضروريات است.

2- تقاضا
هرچند وقت يك بار به صحبت كردن، ارايه يك مطلب و يا تدريس نياز پيدا مي كنيد؟
براي چه مدتي به حرف زدن نياز داريد؟

چند نكته
اگر سخنراني مهمي در برنامه خود داريد، سعي كنيد زماني را براي استراحت صداي خود در بين ارايه كارها و يا درس هايتان در نظر بگيريد. البته اين امر هميشه براي معلمان و استادان امكان پذير نيست. براي اين منظور مي توانيد از غروب ها و تعطيلات آخر هفته استفاده كنيد.
اگر لازم است بيشتر از ده دقيقه بدون وقفه سخن بگوييد، بهتر است  براي جلوگيري از خشك شدن گلويتان چند جرعه آب بنوشيد.
لازم است بدانيد براي سلامتي خود و جذب بيشتر مخاطب به مكث كوتاهي نياز داريد.
اگر سر و صدا زياد است و يا سيستم هاي صوتي ضعيف عمل مي كنند، در صورت امكان سخنان خود را خلاصه كنيد.
تدابير شخصي
عوامل زير هم تاثير به سزايي روي صداي شما دارند:
- شكل ظاهر
- جنس و سن
- تجارب شخصي
-  سلامتي
- روشن بودن انگيزه و هدف برقراري ارتباط
- به تجربه قبلي خود مبني بر استفاده از صدايتان در جمع توجه كنيد.

نكاتي درباره تدابير شخصي
دقت داشته باشيد كه سطح زندگي، سلامتي و كاري كه داريد روي مكانيزم بيانتان اثر مي گذارد. تعداد سخنراني هاي خود را آنقدر زياد نكنيد كه مجبور به استراحت و بازيافتن سلامتي خود شويد.
 در ارايه سخنراني خود ميانه رو باشيد يعني به حرف زدن آرام و كلمه به كلمه تكيه نكنيد (مخاطبان هنگامي بيشتر جذب مي شوند كه سخنران در حرف  زدن خود اعتدال را رعايت كند).
تا انجا كه امكان دارد شيك و خوش اندام باشد. تمرين هايي از قبيل دو، شنا، پياده روي سريع و دوچرخه سواري براي رشد سلامتي و تنفس سريع موثر هستند. يوگا و مديتيشن هم براي تمركز و تنفس سريع مناسب هستند.

3- تكنيك
فن بيان خوب در هنگام استفاده از صدا بسيار مهم است. فن بيان ضعيف مشكل ساز بوده و مي تواند خسته كننده هم باشد.
 نگهداري و مراقبت از صدا بسيار ضروري است، درست همانطور كه به شيك لباس پوشيدن و مراقبت از خود در برابر بيماري اهميت مي دهيد.
توجه داشته باشيد كه صدايتان پيشرفت نمي كند مگر اين كه خودتان سعي كنيد آن را پرورش دهيد.

چگونگي به وجود آمدن صداي تاثيرگذار
يك صداي تاثير گذار شامل اين موارد است:
سرزنده بودن: به عنوان عنصر تفكيكي براي تعديل صدا و آهنگ
رتبه بودن صدا: براي تركيب سطح مناسب صدا با آنچه كه مشاهده مي كنيد.
شفافيت: توليد صداي رسا كه مشخص و واضح باشد. منظور از وضوح اين است كه صدا، نه شنونده را كر كند و ب=نه به صورت زير لب و نجواكنان باشد.

تمرين 1
متن شامل 200  كلمه انتخاب كرده و در حالي كه تصور مي كنيد كسي مقابل شما نشسته است، ابتدا يك بار متن را به طور آهسته و با صداي بلند بخوانيد. بايستي و اين طور تصور كنيد كه پنجاه نفر در فضايي وسيع مقابل شما نشسته اند. اكنون متن را تكرار كنيد. همان گونه كه ناگزيريد صدايتان را بلند كنيد، مطمئن باشيد كه عوامل سرزنده بودن، رسا بودن صدا و شفافيت هم افزايش مي يابند. نكاتي را كه از اين تمرين فهميده ايد، يادداشت كنيد.

چگونه صدا مكمل جريان برقراري ارتباط مي شود؟
«آنچه كه مرا متنفر مي سازد موضوع سخنراني نيست، بلكه نحوه ارايه آن است.»
آنتوني كلئوپاترا و شكسپير
نحوه ارايه مطلب بسيار تاثيرگذارتر از خود كلمات مي باشد.

عناصر پايه اي برقراري ارتباط انساني
وضعيت جسماني: به معناي ابزار انتقال  اطلاعات و توسط اشارهذ و حركات بدني در هنگام سخن گفتن.
فاصله: فاصله حفظ شده بين شنوندگان.

تمرين 2
تلفني در حال صحبت كردن با شخصي هستيد كه تا به حال او را نديده ايد. احساسي را كه نسبت به اين شخص پيدا مي كنيد بنويبسيد. به نظرتان چرا اين گونه احساسي پيدا كرده ايد؟
اكنون احساسات خود را نسبت به كسي كه او را ملاقات كرده ايد با احساسات قبلي خود مقايسه كنيد.  چقدر تفاوت بين اين دو نوع احساس مي بينيد؟ وقتي براثي برقراري ارتباط، فقط صداي طرف مقابل را مي شنويم، منحصرا بر اساس همين صدا يك تصوير ذهني درباره او مي سازيم. اغلب اوقات هم اين تصوير ذهني اشتباه از آب در مي آيد.

 گزیده ای از کتاب ریچارد پین



+ نوشته شده در شنبه 17 دی1390 ساعت 10:25 توسط عشق توشات |

چه کسی خبرنگار رادیو و تلویزیون میشود ؟

 
تلویزیون جای چه کسانی است؟
روزنامه نگاری - مازیار ناظمی – بخش اول

مختصات ورود به حرفه خبرنگاری رادیو و تلویزیونی در ایران، معمولا کمتر بیان شده و شاید بسیاری از علاقمندان، از شرایط عمومی و تخصصی آن بی اطلاع باشند. این مساله موضوع مقاله‌ای آموزشی از مازیار ناظمی، مدرس رشته ارتباطات، گوینده و خبرنگار صدا و سیماست. وی در این مقاله طی دو قسمت و با طرح استانداردها و نه استثناها، به معرفی و بررسی پیش شرط‌های خبرنگاری از دید کارشناسان این حوزه و بر اساس منابع آموزشی و تجارب خود پرداخته است. بخش اول این مقاله را با هم می‌خوانیم.

***

 معمولا در وهله اول شاخص‌های کلی را برای جذب خبرنگار رادیو و تلویزیونی در نظر می‌گیرند که مشترکاتی هم احتمالا با خبرنگاری در رسانه‌های مکتوب دارد. برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • 1. نوع صدا: صدای خوب نعمتی خدادادی است، منتها صداهای معمولی هم با تمرین و بازنگری و حتی گفتار درمانی و به نظر من شناخت شما از توانایی صدایتان، می تواند به مرز صدای خوب و شنیدنی نزدیک شود. در این مرحله کارشناسان صدا را به چهار بخش رسا و دلنشین، پر بودن، معمولی و نامناسب تقسیم می‌کنند و نمره می‌دهند.
  • 2. گونه شناسی چهره: به قول یکی از اساتید، تلویزیون جای آدم‌های زشت نیست! منظور از چهره مناسب برای تلویزیون، زیبایی خیره کننده نیست چرا که همین موضوع، حواس مخاطبان را از محتوا به چهره خبرنگار معطوف می‌کند و از تاثیر گزارش می‌کاهد. برای سیما معمولا چهار گونه چهره را در نظر می‌گیریم: خوش چهره، مناسب، معمولی و غیر تصویری که به جز مورد آخر بقیه شانس انتخاب شدن را دارند.
  • 3. وضع جسمی: خبرنگاری حرفه پر تحرکی است و معمولا تلاش و تقلای خبرنگار برای جستجوی خبر زیاد است، داوطلبان با وضع جسمی سالم و قوی موفق‌ترند.
  • 4. وضع روحی و روانی: این شاخص به بخش‌هایی مانند خیلی صبور، صبور، معمولی و تند مزاج تقسیم می‌شود؛ می‌گویند «گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی» پس خبرنگار صبورتر، موفق‌تر است.
  • 5. هوش: خبرنگار خوب، متفاوت می‌بیند، می‌شنود و درک می‌کند. تقسیم بندی شرایط خبرنگار در این قسمت خیلی باهوش، با هوش، معمولی و کم هوش است.
  • 6. اجتماعی بودن: گفته می‌شود افراد برون گرا به لحاظ روانشناسی در شغل خبرنگاری موفق تر از درون‌گراها هستند، هر چه فعال‌تر واجتماعی‌تر باشید در کار خبرنگاری بیشتر رشد می‌کنید. در این قسمت علاوه بر فعال و اجتماعی بودن به دو بخش معمولی و منزوی هم توجه می‌شود.
  • 7. شجاعت: پیگیری مطالبات مردم و نقد مسئولان و مدیران شجاعت می‌خواهد، شرایط داوطلب خبرنگاری در این بخش به چهار قسمت شجاع، معمولی، محتاط و ترسو تقسیم می‌شود.
  • 8. تخصص: تصور من بر این است که دوره خبرنگاران عمومی (همه زمینه ها) گذشته است و مخاطبان امروز رسانه ها، به واسطه گسترش فن آوری های جدید، مطلع تر هستند، بنابراین خبرنگاران تخصصی در رسانه‌های امروز می‌توانند موفق‌تر باشند، دراین زمینه ابتدا معمولا مدرک تحصیلی داوطلب مد نظر قرار می‌گیرد با تقسیم بندی مرتبط، قابل انطباق، غیر مرتبط و بدون مدرک.
  • 9. امانت داری خبری: تفسیر من از این بخش، عینی گرایی یا گفتن بی کم و کاست ماجراست. ملاک ارزیابی خبرنگار در این قسمت راز دار، امین، معمولی و فاش گوست.
  • 10. و فاکتورهای دیگری مثل تسلط به زبان خارجی، اطلاعات عمومی، کار با رایانه و تسلط بر فنون کار با اینترنت، در شرایط اولیه داوطلبان خبرنگاری برای رادیو و تلویزیون مد نظر قرار می‌گیرد.


+ نوشته شده در شنبه 17 دی1390 ساعت 10:11 توسط عشق توشات |

مهدی کیایی مدیر کل فرهنگی و روابط عمومی مجلس

مهدی کیایی رو قدیمی های باشگاه با اخبار دانش آموزی میشناسند که هر روز پانزده دقیقه چند گزارش رو مربوط با نسل نونهالان و نوجوانان روی آنتن شبکه خبر میبرد و بسیاری از خبرنگارانی که هم اکنون به جایی رسیده اند خود رو مدیون باکس خبر دانش آموزی  کیایی هستند .

کیایی با قبول تصدی مدیریت اخبار باشگاه سالها با اشکها و لبخند های خبرنگاران و تصویربرداران روزگار خود را سپری کرد . وی بعد از تهیه کنندگی در شبکه خبر  و راه اندازی باکس خبر ۲۰  عازم خانه ملت شد تا مهمترین سمت زندگی خود یعنی مدیریت امور فرهنگی و روابط عمومی قوه مقننه را بعهده بگیرد .

کیایی همچنین در انتخابات هیئت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ایران با کسب ۱۰۵ رای البته به لطف حضور پر شور و حماسی خبرنگاران باشگاه ،بیشترین آرا را بدست آورد .



+ نوشته شده در شنبه 17 دی1390 ساعت 9:47 توسط عشق توشات |

گلاره جباری مجری شبکه دو

خانم گلاره جباری در سال های ابتدایی تاسیس باشگاه فعالیت خود را در حوزه اخبار دانش آموزی و باکس خبری ساعت ۱۹:۴۵ شبکه خبر آغاز کرد و پس از مدتی توانست عازم شبکه جام جم شود و با توجه به تجربه کاری که در باشگاه بدست آورده بود باتلاش و پشتکار کار مجریگری را در برنامه مستند سرای من ، صبح بخیر ایران و  ویژه برنامه عطر وصال آغاز کرد و هم اکنون در برنامه روز از نو هر روز صبح از شبکه دو اجرا دارد .

گلاره جباری مجری



+ نوشته شده در شنبه 17 دی1390 ساعت 9:12 توسط عشق توشات |

محمد رضا احمدی گزارشگر فوتبال شبکه سه

محمد رضا در باشگاه به عنوان مترجم اخبار ورزشی مدتی فعالیت میکرد و با توجه به اینکه زورش به رضا عسگری و احسان اسدیان نمیرسید قید فوتبال رو زد و خبرهای غیر فوتبالی رو در دست گرفت .

وی پس از چند سال وقتی دید قیمت خبرها با توجه به نرخ تورم اصلا تغییری نمیکنه از بین باشگاه خبرنگاران و شبکه سه  علی رغم میل باطنی با دیده ای گریان عازم استودیوی پخش شبکه سه شد تا مسابقات جام جهانی رو گزارش کنه!!!

محمد رضا احمدی گزارشگر شبکه سه

محمد رضا سابقه فعالیت تو رادیو رو هم داره و الان دیگه از گزارشگری به درجه مجریگری رسیده و ساعت ها تصویرش بصورت زنده رو آنتن هست .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در چهارشنبه 14 دی1390 ساعت 17:9 توسط عشق توشات |

راستگو گزارشگر برنامه نود

محمدرضا راستگو متولد 15 اردیبهشت 1360 دارای مدرك مهندسی معدن از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب . از سال 1380 با ورود به باشگاه خبرنگاران جوان، بطور رسمی وارد دنیای حرفه ای خبرنگاری شد. از سال 81 نیز به عنوان گزارشگر و برنامه ریز برنامه ورزشی و انتقادی «دیدار در وقت اضافه» به شبكه اول سیما رفت و با تعطیلی این برنامه در خردادماه سال 1386، با دعوت عادل فردوسی پور تهیه كننده و مجری توانمند برنامه 90 به عنوان گزارشگر پرتابل به جمع همكاران عادل اضافه شد.

وی همچنین هم اکنون به عنوان مدیر  روابط عمومی شرکت سایپا دیزل فعالیت میکنه !



+ نوشته شده در چهارشنبه 14 دی1390 ساعت 16:45 توسط عشق توشات |

حسین قلندری تصویربردار جام جم

حسین سه چهار سالی است که قید شیتیل های باشگاه رو زد و سریع با لابی بازی رفت تو جام  جم !

قلندری بیشتر تو کارهای تولیدی تصویر میگیره و حسابی تو کارش کاربلد شده .

الان دیگه واسه خودش ....... آره بابا  ما که حسود نیستیم  امیدواریم  بعد از اون سانتافه ای که خرید  یه چند هکتار زمین هم تو شمال تهرون بخره !

این هم عکسش با رفیقش تو خلیج همیشه فارس

قلندری صداوسیما



+ نوشته شده در چهارشنبه 14 دی1390 ساعت 12:50 توسط عشق توشات |

حمید خواجه نژاد دبیر خبر شبانگاهی شبکه سه

حمید خواجه نژاد رو همه با گزارشهای نیروی انتظامی میشناسند  . هر چند نتونست یا نخواستند مجری مجله خبری بشه ولی  الان  به عنوان دبیر خبر شبانگاهی  شبکه سه فعالیت میکنه .

وی با زرنگی تونسته آیتم ذره بین رو تو بیست و سی   در زمان هایی که سامان فخار سه اخطاره هست مال خودش بکنه !

 راستی حمید در  چهارمین جشنواره ترافیک و رسانه بدون اینکه فکر کنید پارتی بازی شده باشه  رتبه نخست تلویزیون رو از آن خودش کرده و  از الان خودش رو واسه المپیک لندن داره آماده میکنه !

اینهم عکسش



+ نوشته شده در چهارشنبه 14 دی1390 ساعت 12:27 توسط عشق توشات |

مسعود عسگری فدراسیون کشتی

عسگری چند سال خبرنگار حوزه های ورزشی بدمینتون ، کشتی و سازمان تربیت بدنی بود.

مسعود عسگری از جمله معدود افرادی هست که در باشگاه به مراد دلش رسید و ازدواج کرد و هم سریع پیشرفت کرد و الان در فدراسیون کشتی مسئول سایت است و به دور از چشم محسن وحدانی سفرهای خارجی را با اکراه و اصرار های رییس فدراسیون میره !   



+ نوشته شده در چهارشنبه 14 دی1390 ساعت 12:12 توسط عشق توشات |

میثم اکبری تصویربردار رییس جمهور ( ریاست جمهوری )

میثم اکبری هم با روی کار آمدن دولت نهم  چهار ستون باشگاه راه بوسید و عازم میدان پاستور شد تا با وجود علاقه شدیدی که به برنامه های پیچ داشت  رنج سفرهای استانی را به تن بخره !

میثم اکبری ریاست جمهوری



+ نوشته شده در چهارشنبه 14 دی1390 ساعت 11:50 توسط عشق توشات |

امیر داود سعیدان تصویربردار معاون اول ( نهاد ریاست جمهوری)

امیر داود سعیدان از قدیمی ترین تصویربرداران باشگاه است که از یکی دوسال قبل به ریاست جمهوری  رفته و در سفرهای استانی و افتتاح طرح های عمرانی و صنعتی همراه دکتر رحیمی معاون اول رییس جمهور تصویر میگیره .

سعیدان ریاست جمهوری



+ نوشته شده در چهارشنبه 14 دی1390 ساعت 11:45 توسط عشق توشات |

خانم سیفی ناجی خبرنگار ویژه رییس حمهور ( نهاد ریاست جمهوری)

خبرنگار ويژه رئيس جمهور: احمدي نژاد دستش زخمي شد، اما اهميت نداد
كار در دفتر رئيس جمهور و خبرنگار ويژه رئيس جمهور بودن به مراتب خيلي پيچيده تر، دقيق تر و حرفه اي تر از خبرنگاري براي ساير رسانه هاي ديگر است. چون سايت دولت ( پرزيدنت) سايت مرجع محسوب مي شود.
 باشگاه جواني برنا/از بعد از انقلاب، او اولين خبرنگار خانم نهاد رياست جمهوري است. پرستو سيفي ناجي، كارشناس روزنامه نگاري از دانشگاه آزاد، واحد تهران مركز و متولد سال 1364 است. هشت سال سابقه كار خبري دارد. تا به حال علاوه بر خبرنگاري، گزارشگري و دبير سرويس بودن را هم تجربه كرده و مي گويد كار تصويري هم انجام داده. گرچه سرعت كاري خيلي بالاست و برنامه هاي رئيس جمهور فشرده، اما نمي خواهم كم بياورم تا در همين جايگاه موفق شوم. اين را پرستو مي گويد و معتقد است شايد در دولت هاي قبلي توانايي هاي زنان ديده نشده.

*با كدام رسانه ها تا به حال كار كردي؟

مدتي در باشگاه خبرنگاران جوان بودم. در باشگاه خبرنگاران جوان، دبير گروه گزارش بودم. مسووليت آموزش خبرنگارها را داشتم. در كنارش گزارشگري هم مي كردم و كار خبرنگاري ام را هم داشتم. يك سال در خبرگزاري جمهوري اسلامي؛ ايرنا خبرنگار حوزه دولت و رئيس جمهور بودم و در حال حاضر در اداره رسانه هاي رياست جمهوري هستم. با توجه به تغييراتي كه در معاونت ارتباطات و اطلاع رساني رياست جمهوري ايجاد شده اقدامات خوبي براي ارتقاي فعاليت هاي رسانه اي انجام شد. با توجه به سوابق كاري و فعاليت هاي كه از قبل داشتم و كارهاي ديگري هم در ارتباط با خبر انجام مي دادم، از طرف يكي از معاونين رييس جمهور به صالحي مرام؛ معاونت ارتباطات و اطلاع رساني رياست جمهوري معرفي شدم و الان هم در تيم رسانه اي رييس جمهور مشغول فعاليت هستم.

*فكر نمي كني با اين پيش زمينه ديگران بگويند از طريق آشنا، وارد اين كار شدي؟

براي اين قضيه توضيح دارم. چون قبلا در مجموعه هاي ديگري هم فعاليت مي كردم. مثلا در انجمن روزنامه نگاران مسلمان. اين فردي كه گفتم قبل از اينكه بيايد و در مجموعه دولت قرار بگيرد، كار من را ديده بود و با سابقه ام آشنا بود. او با توجه به سوابق و شناختي كه از كارم داشت اين پيشنهاد را داد.

*اصلا چطور شد كه رفتي سراغ روزنامه نگاري و كار خبري؟

17ساله بودم. يك آگهي در تلويزيون پخش مي شد كه كلاس هاي روزنامه نگاري و خبرنگاري برگزار مي كردند. آن موقع ديپلم گرفته بود اما هنوز براي شركت در كنكور اقدام نكرده بودم. در دوره دبيرستان به فعاليت هاي سياسي و بحث هاي سياسي علاقه زيادي داشتم.

مطالعات روزانه ام از طريق روزنامه ها سياسي و بحث هايي كه در جامعه مطرح مي شد بود. وقتي آگهي دوره هاي خبرنگاري را ديدم گفتم شايد يكي از راه هايي كه بشود از طريق آن وارد عرصه سياست شد و فعاليت كرد، خبرنگاري و روزنامه نگاري است. پس رفتم در كلاس ها ثبت نام كردم كردم و از همان اول هدفم اين بود كه خبرنگار حوزه سياسي شوم.

روز اولي كه رفتم باشگاه خبرنگاران چون سن و سالم كم بود. سردبير سياسي مجموعه قبول نمي كرد و گفت:" شايد بهتر است از سرويس هاي ديگر شروع كني." اما من پافشاري كردم و گفتم اگر در سرويس سياسي فعاليت نكنم، ديگر اصلا كار نمي كنم. وقتي اصرار و علاقه من را ديد يك سري سوال پرسيد و از اطلاعاتم تعجب كرد.

اين طور شد كه از همان اول در حوزه سياسي مشغول فعاليت شدم و اين راه ادامه پيدا كرد. علاقه ام آنقدر زياد بود كه دانشگاه قبول شدم اما چون رشته روزنامه نگاري نبود، نرفتم. سال بعد دوباره شركت كردم قبول شدم.

*چه سالي فارغ التحصيل شدي؟

سال87

* از اينكه وارد حرفه خبرنگاري آن هم در حوزه سياسي شدي راضي هستي ؟

خيلي راضي ام . چون از اول علاقه داشتم و فكر مي كنم به خاطر همين به سفارش كسي، براي كار نياز نداشتم. همه راه را خودم رفتم و اگر به پيشرفتي هم رسيدم به خاطر خودم بوده و همه اين ها به نظرم به خاطر علاقه است.

*قبل از ورود به اين حرفه، چقدر به سختي هايش آگاه بودي؟

بيشتر سختي هاي عرصه سياست را مي شناختم تا خبرنگاري . بعد كه رفتم و در كلاس ها شركت كردم، مطلع شدم سختي هاي زيادي دارد . اما خودم فعاليت زياد، پر جنب و جوش بودن و هيجان موجود در شغل خبرنگاري را دوست داشتم و البته تنوع كاري اي كه در آن وجود دارد. شايد در بعضي كارها روندي ثابت وجود دارد و البته كساني هستند كه مي توانند كار ثابت و مشخصي داشته باشند، اما من اينطور نبودم.

*از خبرنگار ويژه رئيس جمهور بودن بگو، اين كه چه حسي دارد؟

وقتي دكتر احمدي نژاد در انتخابات پيروز شد، من خبرنگار بودم و كار خبري انجام مي دادم. از همان زمان دوست داشتم موقعيتي پيش بيايد كه در كنار رئيس جمهور فعاليت كنم. ويژگي هايي كه داشت، مثل مردمي بودنش، وقت گذاشتن براي مردم، تلاش بسيار، اين كه ازصبح تا شب فعاليت مي كند من را جذب كرده بود.

آن موقع من نزديكش نبودم و از دور مي ديدمش. چون اين ويژگي ها كه باعث تفاوت او از رئيس جمهورهاي قبلي مي شد، را خيلي دوست داشتم و خودم هم به اين روحيات علاقه داشتم، دوست داشتم در مجموعه اي در كنار ايشان كار كنم. بعد كه ديدم در نهاد رياست جمهوري بحث خبرنگاري هم هست، علاقه داشتم يك روزي بشود خبرنگار رئيس جمهور باشم. البته واقعا لطف خدا بود كه اين اتفاق افتاد و اين راه طي شد. خيلي غير قابل پيش بيني بود. اصلا برنامه ريزي شده نبود .

* در نهاد رياست جمهوري دقيقا چه وظيفه اي بر عهده داري؟ كاري كه مي كني با كار خبرنگارهاي ساير رسانه ها تفاوتي دارد؟

خبرنگارهايي كه در اداره رسانه هاي رياست جمهوري كار مي كنند با خبرنگارهاي عادي روزنامه ها و خبرگزاري ها ي ديگر متفاوت هستند. قبل از اينكه اينجا بيايم نمي دانستم. يعني فكر مي كردم كه مثل همان كار خبرنگاري كه بيرون انجام مي دهي، ممكن است اينجا هم همين طور باشد. ولي وقتي وارد كار شدم، ديدم اصلا اين طور نيست.

گرچه اين مساله زياد به چشم نمي آيد. حتي همكارهاي خود من، كه خبرنگارهاي رسانه هاي ديگر هستند، اصلا به اين موضوع فكر نمي كنند. فقط سايت رياست جمهوري را مي بينند. اين كه خبر رفته روي سايت و پشت پرده آن را نمي بينند. وقتي وارد اين مجموعه شدم، ديدم كه كار در دفتر رئيس جمهور و خبرنگار ويژه رئيس جمهور بودن به مراتب خيلي پيچيده تر، دقيق تر و حرفه اي تر از خبرنگاري براي ساير رسانه هاي ديگر است. چون سايت دولت ( پرزيدنت) سايت مرجع محسوب مي شود.

وقتي رييس جمهور برنامه اي و سخنراني دارد، خبرنگارهاي مختلفي از جاهاي مختلف براي تهيه خبر مي آيند. هر كدام از رسانه ها يك خبرنگار مي فرستند. اين خبرنگارها چون آدم هاي متفاوتي هستند، ممكن است خبرهاي متفاوتي هم تهيه شود. اگر كسي بخواهد خبر دقيق را بخواند، آن را سند قرار دهد و روي آن قطعيت داشته باشد، به سايت دولت (پرزيدنت) مراجعه مي كند.

الان وقتي خبرهايمان را با خبرگزاري هاي ديگر كه همزمان با ما در هر برنامه اي حضور دارند، مقايسه مي كنم مي بينم كه بعضي ها كارشان شده، انتقال صحبت هاي شخصيت ها و كسي كه مي آيند تا از او خبر تهيه كنند فقط خط به خط حرف هاي طرف را مي نويسند و حساسيت را در اين مي بينند كه دقيقا عين كلمات و جملات را منتقل كنند. در واقع فقط يك منتقل كننده هستند.

* نهاد رياست جمهوري در حال حاضر چند خبرنگار دارد؟

سه نفر. من و دو آقاي ديگر.

*محدوديتي براي فرستادن ات سر برنامه ها وجود ندارد، مثلا به جاي تو يكي از خبرنگار هاي مرد را براي برنامه اي بفرستند؟

همان ماموريتي كه آقايان مي روند، من هم مي روم. اين البته ثابت مي كند تمام تبليغاتي كه عليه جمهوري اسلامي و جايگاه زنان در كشور ما مي شود، همه اش اشتباه است.

* فكر مي كني اگر بخواهي ازدواج كني به خاطر شغليت دچار مشكل نمي شوي؟

به اين موضوع فكر نكرده ام. در مورد خودم نمي دانم. اما همكاران خانم را ديده ام كه وقتي ازدواج مي كنند با محدوديت مواجه مي شوند. البته يك سري از همكاران هم جوري ازدواج كرده اند كه طرفشان شرايط كاريشان را درك كرده و الان هم مثل قبل فعاليت مي كنند. كساني در همين نهاد رياست جمهوري هستند كه ازدواج كرده اند و هم چنان مثل قبل كار مي كنند و وقتي با هم صحبت مي كنيم، مي گويند هيچ مشكلي ندارند.

*ساعت كاري بالا تا حالا برايت مشكلي پيش نياورده؟

نه. شايد چون به خاطر اين بوده كه خانواده ام خيلي حمايتم كردند. پدر و مادرم وقتي علاقه من را ديدند، روي كارم تاكيد كردند. البته وقتي خانواده ام ديدند كه واقعا دارم موفق مي شوم و پله ها را بالا مي روم، با اين موضوع كنار آمدند و كمكم كردند. مثلا پيش آمده كه پدرم يك ساعت يا دو ساعت جلوي در رياست جمهوري منتظرم مانده تا من را ببرد و هيچ گاه به من سخت نگرفته.

*تا حالا رئيس جمهور توصيه ويژه اي برايت داشته؟

توصيه نه، اما موضوعي كه برايم خيلي جالب بود اين است كه خوب من اكثر برنامه هايشان را پوشش مي دهم. ممكن است مثل خبرنگارهاي ديگر بنشينم، صحبت هايشان را پوشش بدهم. خبرهايم را بنويسم و بروم. اما هميشه دكتر احمدي نژاد هر چقدر هم كه از من دور باشد، اين لطف را دارد كه به من توجه كند و با روي خوش با من برخورد كند. اين توجه خيلي خوب است.

*تا به حال كسي خواسته پيغام يا نامه اش را به رئيس جمهور برساني؟

خيلي زياد. از آشناها و دوستان هم بودند. در سفر استاني ها كساني كه مي آيند از رييس جمهور استقبال مي كنند، زياد هستند. ازدحام جمعيت مي شود و مردم نمي توانند نامه شان را به رئيس جمهور برسانند. وقتي مي بينند من از همراهانشان هستم، خواهش مي كنند كه نامه شان را برسانم.

* از بين سفرهايي كه همراه رئيس جمهور رفتي كدام بيشتر در خاطرات مانده؟

سفر كرمان. سفرها با هم تفاوت دارند. مردم هر استان با توجه به روحيات و فرهنگ خودشان ممكن است برخورد متفاوتي داشته باشند. اما در سفر كرمان ،خيلي نكات جالبي وجود داشت. رئيس جمهور هميشه از خودروي شخصي اش به ابراز احساسات مردم جواب مي دهد. در حاشيه اين سفر ديدم تعداد مردمي كه براي استقبال آمده بودند، خيلي زياد است. در موقعيتي قرار گرفتم كه در كل مسير استقبال بودم و ابراز احساسات مردم را مي ديدم. سه ساعتي اين مسير طول كشيد. بعد از اين همه ساعت، با خوشرويي با مردم برخورد مي كردند.

وقتي نامه اي به دست رييس جمهور مي دادند، همان جا باز مي كرد مي خواند و راهنمايي شان مي كرد. در بين مسير استقبال دست دكتر احمدي نژاد زخم شد، ولي اهميت نداد چسب زد و دوباره به كارش ادامه داد. دورادور ويژگي هايش را مي دانستم اما از نزديك اين ويژگي ها را بهتر ديدم.

* سفر استاني را ترجيح مي دهي يا برنامه هاي داخل تهران؟

فرق نمي كند. هر كدام چارچوب هاي خاص خودشان را دارند. اما سفرهاي استاني رييس جمهور واقعا جور ديگري است و انرژي خاصي به آدم مي دهد. وقتي از سفر بر مي گردي تا مدت ها انرژي براي كار كردن داري.

* اگر يك روز دوباره خبرنگار عادي شوي، بيشتر براي چه چيزي از دوره اي كه خبرنگار اختصاصي رئيس جمهور بودي دلت تنگ مي شود؟

دلم براي ويژگي هاي رئيس جمهور تنگ مي شود و اينكه نمي توانم از نزديك او را ببينم و از او دور مي شوم.

* تفريحت چيست؟اصلا تفريحي داري؟

نه وقت ندارم. سعي مي كنم ورزش كنم و علاقه دارم. اما بهترين تفريحم شغلم است.

* چقدر براي صله رحم وقت داري؟

خيلي كم. اخيراً يك مورد پيش آمد، دوستان و همكاران قديمي جمع شده بودند در خانه يكي از دوستان . من سر برنامه رئيس جمهور بودم و بعد برنامه ديگري داشتم. بين اين دو برنامه يك ساعت فاصله بود. در اين فاصله رفتم و برگشتم.

در مورد اين كلمات احساست را مي گويي؟

سفر استاني: پر از انرژي
سوال ويژه : كار ويژه
هيئت همراه رييس جمهور: همپاي رئيس جمهور
گيت بازرسي: كمي سخت
گل: هديه به رييس جمهور
خبرنگار: پر انرژي
لواشك: ترش
برگه خبر: فرياد رس خبرنگار
Voice recorder: اطمينان
زمان : خيلي كم

***
لينک خبر: http://www.bornanews.ir/vdcauyny.49nea15kk4.html
منبع خبر: برنا نيوز
 خانم سیفی ناجی سال ها  به عنوان دبیر گزارشهای تصویری سرویس سیاسی باشگاه فعالیت می کرد.
وی همچنین در هفتمین دوره
مجمع عمومی انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با کسب ۱۳۰ رای به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره انتخاب شد. 


+ نوشته شده در چهارشنبه 14 دی1390 ساعت 11:10 توسط عشق توشات |

تاریخچه و معرفی باشگاه

تاریخچه تاسیس:
باشگاه در دهه فجر (12 بهمن) 1379 با حضور مسئولان شهری و آقای هراتی مشاور (وقت) رئیس سازمان در امور جوانان با نام باشگاه رادیوئی و تلویزیونی جوان افتتاح و شروع به کار کرد. فعالیت های باشگاه تا اواسط سال 1383 صرفا برگزاری کلاسـهای مهارتی در رشته های مختلف متناسب با نیازمندیهای مرکز بود و در زمینه های دیگر هیچگونه فعالیتی نداشت. باشگاه، از اواسط سال 1383 با تغییر نام از رادیو تلویزیونی جوان به باشگاه خبرنگاران جوان، طبق اساسنامه جدید فعالیتهای خود را در بخش های دیگر (خبر، کانونها) شروع کرد.

اهداف تاسیس باشگاه:
سازمان صدا و سیما به منظور ایجاد فرصت بروز و ظهور استعداد جوانان، بکارگیری استعدادها و ایجاد فضایی مناسب جهت شکل گیری خلاقیت ها، باشگاه خبرنگاران جوان را در حوزه معاونت سیاسی این سازمان در راستای چهار هدف زیر راه اندازی نمود.
1- آموزش و توسعه مهارتهای خبری- تولیدی
2- ایجاد زمینه لازم جهت فرصت های مناسب شغلی در امر خبر بین اعضاء باشگاه
3- ایجاد یک سیستم اطلاع رسانی جدید-کارآمد- منعطف- فراگیر و گسترده
4- جذب و آموزش و بکارگیری خبرنگاران جوان به صورت آزاد
باشگاه خبرنگاران جوان طبق اساسنامه هم اکنون در سه بخش ذیل بصورت مستمر و جدی فعالیت و کار می کند:
1- بخش آموزش :
فعالیت این بخش از 12 بهمن 1379 با شروع آموزش در رشته های مختلف از جمله تصویربرداری- خبرنگاری- گویندگی- گزارشگری- تهیه کنندگی- کارگردانی- صدابرداری- تدوین و ... شروع شد. 

۲ - بخش خبر :
فعالیت این بخش از اواسط سال 1383 همزمان با تغییر نام باشگاه رادیو و تلویزیونی جوان به باشگاه خبرنگاران جوان فعالیت خود را در زمینه ی تهیه و تولید خبرهای مکتوب، خبرها و گزارشهای تولیدی و تصویری شروع کرد.

۳- بخش کانونها
این بخش از تاریخ 1/6/86 فعالیت خود را شروع کرد که شامل کانونهای خبری- تحقیقی و پژوهشی- ورزش- فیلم سازی- فرهنگی و هنری ... می باشد.

۴- فعالیتهای فوق برنامه :

برگزاری و شرکت در جشنواره ها و همایش ها



+ نوشته شده در چهارشنبه 14 دی1390 ساعت 10:52 توسط عشق توشات |

فراخوان عمومی

سلام عزیزان عشق توشات

بدین وسیله از تمامی کسانیکه در عرصه وبلاگ نویسی   فعالیت میکنند دعوت بعمل می آید تا در راه اندازی پاتوق باشگاه بیکاران جوان (که الان ماشاء ا... همه نوه و نتیجه دارند) کمک مان کنند . 



+ نوشته شده در چهارشنبه 14 دی1390 ساعت 9:42 توسط عشق توشات |

سلام بی جواب

این وبلاگ محلی برای درد و دل با تمام بچه هایی است که  بهترین  یا بدترین سال های جوونی خودشون رو  در باشگاه خبرنگاران جوان گذاشتند .

فرقی نمیکنه چه اوناییکه بهشون ظلم شد و زود فید شدند و چه اوناییکه تونستند یه شبه ره صد ساله برند و الان وقت ندارند به امثال ماها امضاء بدند.

هر که دارد هوس عشق توشات بسم ا... 



+ نوشته شده در دوشنبه 5 دی1390 ساعت 19:16 توسط عشق توشات |

منوی اصلی

دسته بندی خبر ها

درباره ی ما


اینجا پاتوق عاشقان توشات ، شیتیل بازان و سلاطین برنامه های پیچ هستش

آرشیو

پیوند های وبلاگ

امکانات

RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM

کلیه ی حقوق مادی و معنوی وبلاگ yjc-tehran محفوظ می باشد.
باشگاه خبرنگاران جوان - واحد مرکزی خبر - صداوسیما

بازی آنلاین

بازی آنلاین

عکس

طراحی سایت

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ

موسیقی بی کلام

دانلود اندروید

گرافیک - ابزار طراحی

برترین مطالب